Poniżej znajdziecie 25 pomysłów na gry i zabawy w domu, do których w zasadzie nic nie potrzebujecie. Część może znacie, ale czy Wasze dzieci już je znają? Takie gry i zabawy w domu przydają się, gdy dopada nuda, gdy książki już przeczytane, puzzle poukładane, a dzieci kręcą się i marudzą… wtedy wspólna zabawa może zdziałać cuda. To gry i zabawy odpowiednie zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców 🙂
Gry i zabawy w domu
Czy koniecznie gry i zabawy w domu właśnie? Tak naprawdę, wiele z nich przyda się w drodze, w pociągu, w poczekalni… warto o nich pamiętać w chwilach gdy dopada nuda i kryzys.
1. Ali, Ali dom się pali…
Pierwszy z uczestników rozgląda się po pokoju, wybiera sobie jeden przedmiot (nie mówiąc innym) i mówi: Ali, Ali, dom się pali, a w tym domu coś na literę … i podaje literę na jaką zaczyna się ta rzecz.
Pozostali uczestnicy muszą zgadnąć, jaka to rzecz.
Dla młodszych dzieci zamiast „na literę” można wybrać wariant „w kolorze”.
2. Co ja widzę?
Patrzymy na jedną ze ścian w pokoju przez minutę. Następnie odwracamy się do niej plecami i wymieniamy, co zapamiętaliśmy.
3. Zgadnij kto to?
Jedna osoba wybiera sobie jakąś postać. Nie mówi nikomu, o kim myśli. Nie może już zmienić zdania. Starsze dzieci mogą zapisać na kartce kto to był. Pozostałe osoby musza zgadnąć, kto to jest, zadając pytania. Odpowiedź może być tylko TAK lub NIE.
Przykładowe pytania:
Czy to postać z bajki?
Czy to ktoś z naszej rodziny? Itd…
4. Zgadnij liczbę
Podobnie jak wyżej, tylko zamiast postaci wybieramy liczbę (określmy do ilu np. do 10 dla młodszych dzieci albo do 100).
Czy to liczba parzysta?
Podzielna przez 5?
Jest większa od 70?
Mniejsza od 80? Itd…
Gry i zabawy ze słowami i alfabetem
5. Bezludna wyspa
Mówimy formułkę: „Na bezludną wyspę zabieram …” i każdy po kolei szybko podaje jedną rzecz. Nazwy zaczynają się na kolejną literę alfabetu. Czyli pierwsza osoba zabiera coś na a, druga coś na b itd…
Można też wymyślać inne warianty zabawy: „w podróż dookoła świat zabieram…” albo „mam sklep i sprzedaje w nim…”
6. Znam to od A do Z
Jedna osoba wybiera kategorię gry: np. Star Wars, zwierzęta, filmy Disneya, owoce, imiona itp… a następnie wymieniamy cały alfabet rzeczy z tej kategorii. Zabawa może mieć kilka wariantów.
Wariant I: piszemy na karteczkach kolejne litery alfabetu. Wykładamy po kolei litery, a uczestnicy muszą podać wyrazy z danej kategorii na daną literę. Kto powie pierwszy zabiera literę. Na koniec sprawdzamy, kto ma najwięcej. Wydaje wam się, że nie da się powiedzieć czegoś na każdą literę w ramach danej kategorii? Na koniec dajcie sobie 10 minut na znalezienie brakujących słów. Nie używajcie internetu – spróbujcie poszukać w książkach, komiksach… my musieliśmy znaleźć kilka liter w kategorii Harry Potter.
Wariant II: wymieniamy po kolei wyrazy, każda osoba ma jedną literę, następna ma kolejną…
7. Domino literowe
To gra dla starszych dzieci – pierwsza osoba podaje słowo np. kot, druga osoba musi podać słowo na ostatnią literę np. termos, kolejna więc na „s” itd.
8. Domino sylabowe
To nieco prostszy wariant powyższej gry. Zamiast na kończąca literę podajemy wyraz ma kończącą sylabę. Np. ter-mos, mos-tek, tek-tura aż nie skończą nam się pomysły.
9. Skojarzenia
Pierwsza osoba mówi słowo, kolejna dodaje jakieś skojarzenie i tak dalej.
Stół-obiad-niedziela-spacer-kwiaty… aż nam się skończą pomysły. Warto zapamiętać słowo wyjściowe i sprawdzić do czego nas doprowadziło.
10. Łańcuch skojarzeń
Jedna osoba podaje pierwsze słowo, druga ostatnie, rolą kolejnej jest dojście skojarzeniami od słowa pierwszego do drugiego.
Np. drabina-kaktus
drabina-okno-parapet-doniczka-kaktus
11. Historyjki
Jedna osoba wymyśla pierwsze zdanie, każda kolejna dopowiada po jednym zdaniu.
Np. Dawno dawno temu żyła sobie królewna.
Mieszkała na bezludnej wyspie.
I zamówiła sobie kurierem…
Itd.
Gry i zabawy na stole
12. Czego brakuje?
Układamy na stole różne małe przedmioty (kostka do gry, łyżeczka, temperówka, itp.)
Każdy się im przygląda, może policzyć ile ich jest. Następnie dzieci zamykają oczy, a ty chowasz jeden przedmiot. Dzieci muszą zgadnąć, czego brakuje. Teraz następna osoba chowa przedmiot a wy zgadujecie co to było.
Można się bawić w wariant, że schowany przedmiot wraca do puli lub w wariant, że nie wraca i przedmiotów jest coraz mniej.
13. Co było na stole?
Podobnie jak wcześniej, układamy przedmioty na stole. Po zapamiętaniu, chowamy wszystkie. Uczestnicy muszą wymienić wszystkie przedmioty.
14. Jak to leżało?
Tym razem ustawiamy przedmioty w rządku. Gracze zapamiętują kolejność i zamykają oczy. Zamień miejscami dwie rzeczy. Kto zgadnie, co się zmieniło?
Później możemy zamieniać miejscami trzy lub cztery przedmioty. Możemy też zmienić układ z rzędu na okrąg lub coś zupełnie innego.
Zabawa w pokazywanie
15. Kalambury
Wymyślam hasło (np. chomik – nie mówię nikomu), ale podaję kategorię (zwierzęta). Następnie pokazuję wszystkim przy pomocy gestów i mimiki moje hasło (bez słów i dźwięków), a uczestnicy musza zgadnąć. Kto zgadnie pokazuje następny.
Gry i zabawy na kartce
16. Wisielec
To gra dla starszych dzieci.
Jeden z graczy wymyśla jakieś słowo. Możemy ustalić kategorię (np. zwierzęta, miasta…) Pisze na kartce pierwszą i ostatnią literę słowa, a między nimi stawia kreski zastępujące brakujące litery. Druga osoba musi odgadnąć słowo. Podaje literę – jeśli występuje w tym słowie, to gracz pierwszy wpisuje ją w odpowiednim miejscu. Jeśli nie ma jej w tym słowie, to gracz drugi rysuje element szubienicy z wisielcem. Gra się kończy, jeśli gracz drugi odgadnie wyraz (wygrywa) lub narysuje cały rysunek (przegrywa).
17. Kropki
Gracze na przemian stawiają kropki w dwóch różnych kolorach. Celem jest otoczenie kropek drugiego gracza – linie można prowadzić między swoimi kropkami położonymi na sąsiednich skrzyżowaniach – pionowo, poziomo, na skos. Kto zacznie łączyć kropki linią, ale w trakcie okaże się, że się pomylił i kropki nie domykają się linią, traci ruch.
Gramy dopóki jest miejsce na kartce. Wygrywa ten, kto złapie więcej kropek przeciwnika.
Inny wariant, który poznałam dzięki bloczkowi do gry z Flying Tiger. Gracze na przemian, w dowolnym miejscu, stawiają pionowe lub poziome kreski (od kropki do kropki), komu uda się stworzyć pudełko (kwadrat) z kresek zdobywa punkt. Gramy dopóki jest miejsce na kreski. Wygrywa ten, kto ma więcej pudełek.
18. Państwa, miasta
Na początku ustalamy kategorie, np.: państwo, miasto, roślina, imię, kolor, zwierzę, postać z bajki itd.
Dzielimy kartkę na odpowiednią liczbę kolumn. Na górze każdej kolumny wpisujemy nazwę odpowiedniej kategorii.
Potem jeden z graczy podaje literę i wszyscy uzupełniają kategorie odpowiednimi wyrazami. Np. G, państwo – Grecja, miasto – Gdańsk, roślina – groszek, imię –
Grażyna, kolor – granatowy, zwierzę – gepard, postać – Garfield.
Bez podglądania i ściągania, jeśli ktoś nie ma pomysłu, może zostawić puste pole. Uwaga: najlepiej jeśli litery wybiera się losowo – można np. otworzyć książkę i wybierać 10 literę na stronie.
Runda kończy się, gdy pierwsza osoba uzupełni wszystkie swoje kategorie. Następnie liczymy punkty (za każdą poprawną odpowiedź 1pkt, za błędną lub brak 0 – można też grać -1 za błędną). Wygrywa ten, kto w sumie zdobędzie najwięcej punktów, rund może być tyle, ile liter w alfabecie.
19. Sekretariat
Kartkę dzielimy na 6 części. Najpierw składamy na 3, a później każdą z trzech części na pół. Rozkładamy.
Na górze każdej kolumny piszemy po kolei pytania:
- Kto?
- Jak?
- Co robi?
- Z kim?/Z czym?
- Gdzie?
- Dlaczego?
Następnie pierwszy gracz odpowiada na pierwsze pytanie i zagina kartkę, tak, żeby nie było widać odpowiedzi. Podaje wybranej przez siebie osobie. Ta odpowiada na drugie pytania i znów zagina kartkę tak, żeby nie było widać odpowiedzi. I tak dalej. Na koniec odczytujemy zdanie
Przykład: Lord Vader szybko czyta z rybą w lodówce bo pada deszcz.
20. Człowiek
Kartkę dzielimy na 4 równe części. Gracz pierwszy na górze kartki rysuje głowę, zagina kartkę i podaje dalej. Gracz drugi w kolejnej części rysuje tułów i ręce, zagina kartkę i podaje dalej. Kolejna osoba rysuje nogi, zagina kartkę i podaje dalej. Ostatnia osoba rysuje stopy. Na koniec rozwijamy kartkę i patrzymy, co nam wyszło.
21. Alfabet/kolory
Dowolna liczba osób.
Jeden z graczy podaje 5 wybranych liter, które pozostali gracze zapisują na kartce.
Następnie każdy do podanej litery dopisuje przedmiot, który znajduje się w sali. Można ustalić maksymalny czas 2 minuty.
Inna wersja – jeden z graczy losuje 5 wybranych kredek/flamastrów, a następnie gracze znajdują w sali i zapisują na kartce przedmioty w tym kolorze.
22. Portret
Gra dla dowolnej liczby graczy.
Jeden z graczy wybiera sobie jakąś postać z bajki, zapisuje na kartce i trzyma ją schowaną w dłoni, a pozostali gracze muszą odgadnąć kto to, zadając mu pytania według schematu: GDYBY TO BYŁO …, TO CO BY TO BYŁO?
Na przykład:
Gdyby to było miejsce, to jakie by było?
– to byłaby odległa galaktyka
Gdyby to był czas, to jaki by był?
– to byłoby to dawno temu
Gdyby to był kolor?
– to byłby czarny.
Gdyby to była rzecz, to co by to było?
– czarna maska.
To Lord Vader
23. Piszemy bajkę
To wersja pisana „Historyjki”.
Można też zrobić wersje pisaną. Na kartkach mamy gotowe zdania. Każdy dopisuje po kolei swój ciąg dalszy danego zdania nie mówiąc innym, co napisał. Na koniec odczytujecie całość.
Dawno, dawno temu w…
Żył(a) sobie…
Bardzo lubił(a)…
Pewnego dnia odwiedził ją/go…
I wtedy wydarzyło się…
Na szczęście pojawił(a) się… i sprawił(a), że
Od tej pory już zawsze…
24. Wypisz wymaluj
To pisana wersja gry „co ja widzę”. Patrzymy przez minutę na jedną ze ścian i zapamiętujemy jak najwięcej rzeczy. Następnie odwracamy się i zapisujemy, co widzieliśmy. Możemy ustalić czas na zapisanie odpowiedzi. Kto zapamiętał najwięcej?
25. Dyktando rysunkowe
Każde dziecko bierze kartkę i coś do pisania, siadają tak, aby nie widzieć swoich kartek. Ty zaś mówisz, co mają narysować. Np. narysuj na środku dom. Z prawej strony narysuj drzewo. Na drzewie narysuj gniazdo. Nad domem narysuj chmurę. Przed domem narysuj kwiaty itd. Potem porównajcie swoje pomysły – jak kto wyobraził sobie ten dom? Ile narysował kwiatów?…
To akurat 25 przykładów na gry i zabawy w domu, ale każdy z tych przykładów może mieć różne warianty. Możecie je modyfikować w zależności od wieku dzieci, liczby osób, które grają.