Gry i zabawy na przerwę i do świetlicy

Czasem nie wiadomo, co ze sobą zrobić w świetlicy, czy w czasie przerwy. Szczególnie, jeśli świetlica jest przepełniona… Dlatego przypomniałam sobie swoje własne przerwy, kiedy z koleżankami siedziałyśmy pod ścianą z kartkami na kolanach. Poniżej gry i zabawy do których potrzebne będą jedynie kartki, długopisy, no i towarzystwo.

1. Wisielec.

Gra dla 2 graczy.

Jeden z graczy wymyśla słowo.

Pisze na kartce pierwszą i ostatnią literę, a między nimi stawia kreski zastępujące brakujące litery.

Drugi z graczy musi odgadnąć słowo. Podaje litery. Jeśli podana litera jest w danym słowie, to gracz pierwszy wpisuje ją w odpowiednim miejscu. Jeśli litery nie ma w słowie, to gracz drugi rysuje element szubienicy z wisielcem.

Gra się kończy, jeśli gracz drugi odgadnie wyraz (wygrywa) lub narysuje cały rysunek (przegrywa).

2. Kropki.

Gra dla 2 graczy, ale można i w 3.

Wariant, który pamiętam ze szkoły:

Gracze na przemian stawiają kropki w dwóch różnych kolorach.

Celem jest otoczenie kropek drugiego gracza – linie można prowadzić między swoimi kropkami położonymi na sąsiednich skrzyżowaniach – pionowo, poziomo, na skos. Kto zacznie łączyć kropki linią, ale w trakcie okaże się, że się pomylił i kropki nie domykają się linią, traci ruch.

Gramy dopóki jest miejsce na kartce.

Wygrywa ten, kto złapie więcej kropek przeciwnika.

Inny wariant, który poznałam dzięki bloczkowi do gry z Flying Tiger. Gracze na przemian, w dowolnym miejscu, stawiają pionowe lub poziome kreski (od kropki do kropki), komu uda się stworzyć pudełko (kwadrat) z kresek zdobywa punkt. Gramy dopóki jest miejsce na kreski. Wygrywa ten, kto ma więcej pudełek.

3. Państwa, miasta.

Dowolna liczba graczy.

  • Na początku ustalamy kategorie, np.: państwo, miasto, roślina, imię, kolor, zwierzę, postać z bajki itd.
  • Dzielimy kartkę na odpowiednią liczbę kolumn. Na górze każdej kolumny wpisujemy nazwę odpowiedniej kategorii.
  • Potem jeden z graczy podaje literę i wszyscy uzupełniają kategorie odpowiednimi wyrazami. Np. G, państwo – Grecja, miasto – Gdańsk, roślina – groszek, imię –
    Grażyna, kolor – granatowy, zwierzę – gepard, postać – Garfield.
  • Bez podglądania i ściągania, jeśli ktoś nie ma pomysłu, może zostawić puste pole. Uwaga: najlepiej jeśli litery wybiera się losowo – można np. otworzyć książkę i wybierać 10 literę na stronie.
  • Runda kończy się, gdy pierwsza osoba uzupełni wszystkie swoje kategorie. Następnie liczymy punkty (za każdą poprawną odpowiedź 1pkt, za błędną lub brak 0 – można też grać -1 za błędną). Wygrywa ten, kto w sumie zdobędzie najwięcej punktów, rund może być tyle, ile liter w alfabecie.

4. Sekretariat.

Od 2 do 6 graczy.

Kartkę dzielimy na 6 części. Najpierw składamy na 3, a później każdą z trzech części na pół. Rozkładamy.
Na górze każdej kolumny piszemy po kolei pytania:

  1. Kto?
  2. Jak?
  3. Co robi?
  4. Z kim?/Z czym?
  5. Gdzie?
  6. Dlaczego?

Następnie pierwszy gracz odpowiada na pierwsze pytanie i zagina kartkę, tak, żeby nie było widać odpowiedzi. Podaje wybranej przez siebie osobie. Ta odpowiada na drugie pytania i znów zagina kartkę tak, żeby nie było widać odpowiedzi. I tak dalej. Na koniec odczytujemy zdanie
Przykład: Lord Vader szybko czyta z rybą w lodówce bo pada deszcz.

5. Człowiek.

Gra dla 2-4 osób.

Kartkę dzielimy na 4 równe części.

Gracz pierwszy na górze kartki rysuje głowę, zagina kartkę i podaje dalej.

Gracz drugi w kolejnej części rysuje tułów i ręce, zagina kartkę i podaje dalej.

Kolejna osoba rysuje nogi, zagina kartkę i podaje dalej.

Ostatnia osoba rysuje stopy.

Rozwijamy kartkę 😉

6. Alfabet/kolory

Dowolna liczba osób.

Jeden z graczy podaje 5 wybranych liter, które pozostali gracze zapisują na kartce.

Następnie każdy do podanej litery dopisuje przedmiot, który znajduje się w sali. Można ustalić maksymalny czas 2 minuty.

Inna wersja – jeden z graczy losuje 5 wybranych kredek/flamastrów, a następnie gracze znajdują w sali i zapisują na kartce przedmioty w tym kolorze.

7. Portret.

Gra dla dowolnej liczby graczy.
Jeden z graczy wybiera sobie jakąś postać z bajki, zapisuje na kartce i trzyma ją schowaną w dłoni, a pozostali gracze muszą odgadnąć kto to, zadając mu pytania według schematu: GDYBY TO BYŁO …, TO CO BY TO BYŁO?

Na przykład:
Gdyby to było miejsce, to jakie by było?
– to byłaby odległa galaktyka
Gdyby to był czas, to jaki by był?
– to byłoby to dawno temu
Gdyby to był kolor?
– to byłby czarny.
Gdyby to była rzecz, to co by to było?
– czarna maska.
To Lord Vader.

Wariacja na temat gry i zabawy.

W ciężkich chwilach, gdy czas się dłuży, nastroje siadają, kilometry się wloką, czy też kolejka stoi w miejscu, graliśmy w skrzyżowanie alfabetu, „Słowostworków” i państw/miast. Trzeba było podać, po kolei na każda literę alfabetu, jakieś hasło z kategorii Star Wars (lub na przykład Harry Potter).

A – Anakin, B – Bespin, C – C3PO, D – droid… itd.

Jeśli na jakaś literę nic się nie udało znaleźć, to litery zapisywaliśmy. Jeśli graliśmy poza domem, to po powrocie każdy miał 10 min, żeby odnaleźć brakujące słowa i zapisać na kartce – można było korzystać z książek.

No Comments

Leave a Comment